Bas was lid van september 2001 tot juni 2014. In die tijd toonde hij zich een markant clublid. Hij werd 5 keer kampioen en was bestuurslid van oktober 2003 tot oktober 2011. Daarna was Bas voorzitter van januari 2013 tot mei 2014. Hij gaf ook jarenlang schaakles aan de schooljeugd in Burgh-Haamstede en was een van de drijvende krachten bij de totstandkoming van het eeuwfeestboek in 2012.

Bas had een warme en belangstellende persoonlijkheid en schaakte technisch verzorgd, aanvallend en met grote overtuiging. Hilarisch werd zijn manier van analyseren, waar hij zijn zetten met stevige klappen kracht bijzette.

In 2014 verhuisden Bas en zijn vrouw Els terug naar de randstad om weer dichter bij hun kinderen en kleinkinderen te zijn. Schrijver dezes (Martin) ontmoette Bas daarna nog meerdere keren en hoorde nog menig maal van hem dat Zierikzee de schaakvereniging was die een speciaal plekje in zijn hart had door de gezellige sfeer en goede samenhang, en hij bleef ons via de website ook volgen.

Bas, bedankt voor wie je was en wat je voor ons gedaan hebt, rust in vrede.