Betreft: Schaakkampioenschap voor Basisscholen

Zierikzee, November 2014

Geachte heer, mevrouw,

Evenals in voorgaande jaren nodigen wij uw school uit deel te nemen aan het schaakkampioenschap voor basisscholen op Schouwen-Duiveland. Dit jaar is de speellocatie

Scholengroep de Pontes Pieter Zeeman te Zierikzee,
woensdagmiddag 11 Februari 2015 vanaf 13.30 uur tot circa 17.00 uur.

Elke partij duurt 10 minuten per speler. Schaakvereniging Zierikzee verzorgt een drankje en een hapje.

Elke school mag maximaal 4 teams inschrijven. Een team bestaat uit 4 spelers, er mag één reserve per team toegevoegd worden. De reserve mag alleen aan het vierde bord invallen, in plaats van elke andere speler. De volgorde moet wel dezelfde blijven: de sterkst spelers aan de hoogste borden.

Voor de kampioen is door de vereniging een wisselbeker beschikbaar gesteld, terwijl er ook een prijs is voor de 2e en 3e plaats.
De eerste twee of drie teams, afhankelijk van hoeveel teams deelnemen, worden uitgenodigd voor het provinciale kampioenschap op zaterdag 28 maart 2015. Waar wordt later bekend gemaakt.

Opgave van de teams uiterlijk tot 30 januari, bij voorkeur per e-mail bij ondergetekende.

Als u problemen heeft een volwaardig team op de been te brengen, en de kinderen willen toch graag meedoen, neem dan contact op met mij.

SPELREGELS

1. Als je een stuk aangeraakt hebt moet je er mee zetten.
  2. Als een stuk losgelaten is, is de zet gedaan. Er mag geen andere zet meer uitgevoerd worden.
  3. Je mag pas zetten nadat je tegenstander de klok ingedrukt heeft.
  4. Je moet met dezelfde hand de klok indrukken als waarmee je gezet hebt.
  5. Een onreglementaire zet moet worden teruggenomen. Wel moet, indien mogelijk, met dit stuk worden gespeeld!! Onreglementaire zetten zijn:
    1. koning schaak laten staan;
    2. onmogelijke zet.
  6. Degene wiens vlag het eerst valt verliest. Dit mag echter alleen door de tegenstander gemeld worden. Het is absoluut VERBODEN zich met een ander zijn partij te bemoeien! Als beide vlaggen gevallen zijn zonder dat één der spelers eerder gemeld heeft welke vlag, is de partij remise.
  7. De partij is remise als geen der beide partijen nog genoeg materiaal heeft om te kunnen winnen, bijv. alleen een koning of een koning en een paard, hiermee kun je namelijk niet meer mat zetten.

met vriendelijke groet,

F.H. Baakman