Competiteindeling en elo
Op deze pagina voor de geïnteresserden wat meer informatie over hoe competities worden ingedeeld en wat een elo-rating is.
Intern en rapid: Keizer
De interne en rapid competitie wordt ingedeeld met het keizer programma. In principe speelt de nummer 1 tegen de nummer 2, de nummer 3 tegen nummer 4 en zo voort. Iedere speler is een aantal punten waard (de nummer 1 het meest en iedere volgende 1 punt minder).
Als je een wedstijd wint, dan krijgt je het aantal punten dat je tegenstander waard is. Als alle uitslagen zijn ingevoerd wordt het nieuwe puntentotaal berekend en wordt de nieuwe stand opgemaakt en wordt een speler meer of minder waar als deze stijgt of daalt op de ranglijst. Had je gewonnen van iemand die zakt in de ranglijst, dan wordt jouw puntentotaal dus ook minder.
Door deze systematiek speel je dus altijd tegen iemand die vlak onder of vlak boven je in de ranglijst staat, ofwel iemand van ongeveer gelijke sterkte. Het programma dat we gebruiken zorgt ervoor dat je binnen 7 ronden niet twee keer dezelfde speler treft en dat de wit/zwart balans in evenwicht blijft. In de ranglijst kan je door op het puntentotaal van een speler te klikken precies zien hoe het totaal tot stand is gekomen.
Snel: Zwitsters
Het zwitsers systeem is speciaal bedoeld voor toernooien waarin achter elkaar meerdere ronden wordn gespeeld. Meestal wordt er ingedeeld op basis van elo-rating, maar wij doen dit obv loting en geven iedereen dezelfde start-elo en laten de computer willikeurig de startvolgorde bepalen. Vervolgens zo ingedeeld dat de bovenstenste helft speelt tegen de onderste helft; bij 30 deeldnemers dus 1 tegen 16, 2 tegen 17 etc,
Na de eerste ronde worden de winnaars weer opzelfde manier tegen elkaar ingedeeld en de verliezers ook. In principe speel je dus tegen iemand met evenveel punten, maar je speelt nooit twee keer tegen dezelfde tegenstander. In een zwitsers ingedeeld toernooi spelen normaal gesproken de uiteindelijke nummers 1-4 pas in de laatste ronden tegen elkaar.
Elo
De Elo-rating is een maatstaf waarmee de sterkte van een speler wordt aangeduidt. Het eloverschil is een indicatie voor de kans dat iemand wint. Bij een verschil van meer dan 300 is die kans minder dan een half procent dat de speler met de lagere rating wint. Voor nieuwe spelers wordt de elo-rating bepaald na 10 wedstrijden. Voor meer info over de berekeing van de elo: zie wikipedia.